Auping wil klanten een ‘optimale slaapbeleving’ bieden. Daarbij denken ze aan het aanbieden van een servicemodel waarbij klanten per maand betalen en waarbij een oplossing wordt geboden als ze niet meer goed slapen. Continu adequaat op de gebruikers reageren en anticiperen door middel van slimme IoT devices en een soepele online beleving moet ervoor zorgen dat Auping gebruikers in de nabije toekomst een perfecte nachtrust kan garanderen.
De case
Slimme technologie aan bedbodems toe voegen en zo voor klanten het slapen verbeteren was het doel. ‘Wij willen de wereld uitrusten, daar zijn we al 130 jaar mee bezig’, vertelt category manager Jabe Faber.
Om slapen te kunnen verbeteren, moet je eerst slaap inzichtelijk maken. ‘Met behulp van een app en een hardware-kastje dat is aangesloten op de motoren onder het bed, kunnen we bijvoorbeeld meten of iemand snurkt en kan met een telefoon of tablet het bed bediend worden. Dit kastje is ook te koppelen met het internet en daarmee ook met andere slimme apparaten in huis’, verklaart Faber. ‘Je zegt “Google, time for romance” en je bed gaat naar beneden, de lampen verspreiden rood licht en Barry White komt uit de speakers. Maar ook mensen met reuma die moeite hebben om knopjes in te drukken of mensen die geen zin hebben om de afstandsbediening te zoeken, zijn geholpen als ze het systeem met hun stem kunnen bedienen.’
Flexibele partner
Dergelijke smart toepassingen behoren niet tot de corebusiness van de beddenfabrikant, vandaar dat Auping kiest voor kleine ontwikkelstapjes en daar al lerend op voortborduurt. ‘We zochten een partner die ons helpt flexibel te groeien en het product verder te brengen. In Inspiro hebben we een passende partner gevonden voor de realisatie van onze smart toepassingen. De grootste verbetering zit in de software aan de achterkant. Daarnaast wilden we ook graag de hardware optimaliseren, bijvoorbeeld door de afstandsbediening te voorzien van memory-functies.’